نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز :

ظرفیت آبخوانها با تهدیدات جدی روبروست

ظرفیت آبخوانها با تهدیدات جدی روبروست
شناسه خبـر : ۱۱۳۸۱۴ سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز ضمن برشمردن فعالیت های این شرکت و چالش ها و فرصت های پیش رو و مبنی بر استفاده از ظرفیت رسانه ها در کمک‌ به مدیریت منابع آب گفت: اصحاب رسانه بسیار منصف و بسیار همراه در مواجه با مدیریت آب هستند.

به گزارش شهروند نجفیان با تاکید بر این مهم که باید بر مبانی اجتماعی آب و مدیریت منابع آب بیش از پیش بپردازیم اظهار کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در این بخش وجود دارد و نقش و مشارکت مردم‌در مدیریت آب بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان‌این که مدیریت آب در سطح جهان بسیار پر اهمیت بوده و در بسیاری کشورها به عنوان موضوعی سیاسی نگاه می شود تصریح کرد: در کشوری همچون ترکیه و ... با ایجاد قوانین بین المللی تلاش می‌کنند آب ها و منابع آبی را به سوی خود جلب کنند.
نجفیان با اشاره به مدیریت آب در سنوات گذشته بیان کرد: خیلی زودتر از ۵۰ سال زنگ چالش خطر کمبود آب به صدا در آمده و نزاع های بسیاری در زمینه مشکل کمبود آب در سراسر دنیا وجود دارد و آب نقش بسزایی در نزاع های بین المللی دارد.
نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به این مهم که توزیع مناسب جمعیتی در سراسر دنیا و از جمله ایران باید با سیاست های مناسب شکل می‌گرفته و بگیرد گفت: برای تامین این‌نیاز به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و سیاست‌گذاری‌های نادرست و ... سبب هزینه های چندصدبرابری شده است.
نجفیان همچنین اظهار کرد: بارگذاری های اشتباه در بخش صنایع و جمعیت ... به صورت قطع اتفاق افتاده و هم اکنون شاهد تبعات آن هستیم بنابراین ما ۱۰۰ درصد منابع آبی و سهم ترسیم‌شده در استانداردهای بین المللی را مصرف کرده ایم‌و سرمایه های نسل آینده را که به امانت در دست ما بود در بسیاری بخش ها از دست رفته از جمله مشکلات در این زمینه می‌توان به دریاچه ارومیه اشاره کرد.
وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نسخه پیچی های نادرست هزینه های کلان بسیاری باید بپردازیم و اگر توسعه کشاورزی که بدنبال آن هستیم مشکلاتش رفع و ترمیم نشود این مهم نیز از بین خواهد رفت.
این مسوول با بیان این که به جایی رسیده ایم که برای تامین آب شرب به مشکل رسیده ایم تصریح کرد: شاید وزارت نیرو در چند دهه گذشته نگران این که منابع آب شرب را از دست بدهد نداشت و بیشتر به فکر سیستم های ارسال آب به مردم بودو کسی هیچ گاه فکر نمی‌کرد در چنین محدوده جغرافیایی به جایی رسیده‌ایم که در خشکسالی ترین شرایط قرار گرفته و با مشکلات ناشی از آن روبرو شده ایم.
وی با اشاره به منابع آب‌های زیرزمینی و روند شکل گیری آن گفت: به دلیل تدوام دوران خشکسالی و بارگذاری روی آبخوانها باعث شده دغدغه بسیاری برای تامین آب شرب داشته و آبخوانها و ظرفیت های آن نیز با تهدید روبرو است.
این مسوول در بخش دیگر تصریح کرد: اصحاب رسانه به عنوان سخنگو مردم و مدافع آنان نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی مصر بهینه آب دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اظهار این که تدابیر و سیاست‌های سخت وزیر سبب شد کمتر با تنش های آبی روبرو شویم گفت: وزیر همواره توصیه و سیاست‌گذاری در بخش آب را با نگاه بدبینانه به وقایع توجه کرده اند تا بتوانیم به سیاست‌های پیشگیرانه و نگاه جدی تری در این زمینه دست یابیم و زیر ساخت‌ها و نگاه به جلو در امور مورد توجه قرار گیرد.
داود نجفیان گفت: مدیریت مخزن انجام شده و کاهش بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها و متوسط بلند مدت و مدت مشابه نزدیک ۱۲۶ میلی‌متر است که در این‌زمینه ۵۰ درصد کاهش بارش ها را داریم و در سد طالقان مثبت ۸ درصد نسبت به سال گذشته مثبت هستیم.
وی بیان کرد: امسال ۵۴ میلیون مترمکعب حجم آب سد کرج است و دبی ورودی نصف دبی خروجی است و هم اکنون از مخزن ها در حال استفاده آب شرب هستیم.
نجفیان تصریح کرد: با توجه به عدم بارش ها و مشکلات موجود مجبور به تصميم‌گیری های سخت در مدیریت منابع آبی هستیم.
وی با اظهار این مطلب که با هماهنگی با دستگاه قضا و جهاد کشاورزی مدیریت کشت مورد توجه قرار گرفته تصریح کرد: قبل از کشت و سطح سبز باید جلوی کشت‌های آب بر گرفته شود تا با مشکلات اجتماعی ناشی از آن مواجه نشویم.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام و در حال انجام در زمینه مدیریت منابع آبی گفت: واقعیت این است که مصرف ما در زمینه آب بالاست و سرانه مصرفی آب بسیار بالا و برای روستاهای استان البرز بسیار بالاتر و بیشتر از استانداردها و سرانه مصرفی است.
این‌مسوول اظهار کرد: متاسفانه نزدیک به ۸۵ درصد تولیدات صنایع غذایی از اراضی و تولیدات کشاورزی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان این که باید تجدید نظری در سرانه مصرف آب داشته و نگاهی جدی شکل گیرد تاکید کرد: باید تغییراتی در باور مردم‌ و حساسیت‌هایشان شکل گیرد.

نجفیان همچنین در محور دیگری از این نشست بیان کرد:باید سرانه مصرفی ۳۰ درصد کاهش یابد و در بخش‌کشاورزی کاهش ۱۰ درصدی مصرف مشکل‌مان در صنعت و آب شرب حل خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چقدر در این زمینه هزینه شود گم‌نمی شود.
این مسوول افزود: در هر کشوری که مطالبه‌‌گری که بین مردم و دولت شکل گرفته مشکلات رفع گردیده.
داود نجفیان اظهار کرد: سیاست وزیر بر این است چه در بحث برق و آب،قطعی در بخش خانوارها رخ ندهد پروژه‌های خوبی در این زمینه در حال انجام‌است و ایجاد رینگ سراسری در استان و ادامه روند آن از جمله فعالیت‌ها در این زمینه بوده که به پایداری کمی و کیفی آب شرب خواهد انجامید.
سرمایه گذاری های سنگینی که در این استان صورت گرفته و بار تهران‌را نیز به دوش می کشد لازمه اش تعادل‌ بخشی آبهای زیرزمینی است، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ضمن بیان این مهم گفت: به نسخه جدیدی برای پرداختن به این‌امر نیازمندیم .
داود نجفیان تصریح کرد:خوشبختانه عملکرد های خوبی در بحث نصب کنتور و نصب کنتورها و چاه‌های زیرزمینی صورت گرفته است و اگر چاه‌های آب باغ ویلاها پر شود تنها ۱۰ درصد مشکلات رفع خواهد شد و در ساوجبلاغ هزار حلقه چاه دستورات لازم برای پر کردن آن صورت گرفته و تا پایان سال باید انجام‌شود و هم اکنون ۵۰۰ چاه در این شهرستان پر شده است.
وی در محوری دیگر از این جلسه در زمینه توقیف دستگاه‌های غیر مجاز گفت: در زمینه مدیریت این امر هزینه های ایجاد چاه‌ها را بسیار بالا برده‌ایم و تاکنون روند فعالیت ها در این زمینه مثبت بوده .
نجفیان اظهار کرد: هماهنگی های خوبی با توصیه وزیر صورت گرفته که تمامی چاههایی که برق دارند قبل از نصب کنتور به صورت آنلاین میزان مصرف آب را برآورد کنیم و میزان‌مصرف انرژی را مورد توجه قرار داده ایم.
این مسوول بیان کرد: از اول تشکیل شرکت ۴ هزار و ۸۲۱ چاه را در طول این‌ ده سال پر کرده و ۸۱ میلیون ‌متر مکعب را کنتور نصب کرده ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز تصریح کرد:برای کنترل و جلوگیری از مشکلات باید همه مردم‌را حساس کنیم تا بتوانیم کارهای موثری را انجام دهیم و این مهم با مشارکت همه دستگاه‌ها و مدیران و مردم‌میسر خواهد شد تا بتوانیم آبخوانها و ‌.. را به وضعیت مطلوب برسانیم.
نجفیان‌توصیه کرد:نباید بایک نسخه به همه کشور نگاه کنیم و بدون شک با برنامه‌ریزی تحقق این امر صورت خواهد گرفت اما انجام آن باید به عنوان مطالبه مطرح شود و این مطالبه بالاخره باید ایجاد شود.
وی با بیان این که بزرگترین نسخه مطالبه گری و هم افزایی است مطرح کرد: اگر این مطالبه صورت گیرد بسیاری از چالش ها و تصمیم های نادرست رفع خواهد شد.
این مسوول در زمینه آزادسازی سازی گفت: در طول سالیان گذشته ۱۰ سال گذشته ۱۸۴ آزادسازی صورت گرفته و نهایتا در امسال امسال ۲۶۳ و کلا یک هزار و ۲۳۳ مورد آزادسازی در طول ۱۰ سال گذشته که حدود ۵۰ هکتار بوده صورت گرفته است.

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz